V příhraničí otevřeli muzeum železnice
Kraslice - Stroj na tisk lepenkových jízdenek, kolejová uzávěra, staré jízdní řády, přepravní pomůcky a řada dobových dokumentů. To je jen zlomek toho, co mohou návštěvníci zhlédnout v nově otevřeném muzeu železnice v Kraslicích na Sokolovsku.
O víkendu ho v nádražní budově na hlavní vlakové stanici veřejnosti představila Železniční společnost M131.1. Exponáty pochází nejen z její sbírky, některé jsou dlouhodobě zapůjčené ze soukromých sbírek a od kolegů ze sousedního Německa. „Právě na trať Klingenthal – Kraslice – Sokolov, po které začaly vlaky jezdit v roce 1876, je muzeum zaměřené,“ říká Robert Koutný, který stál u zrodu myšlenky vybudování muzea. K vidění jsou i stará razítka, uniformy a nově třeba i kolejnice z roku 1875.
Nadšenci Kraslické železnice, jak se jí dříve říkalo, plánují rozšíření muzea. Vzniknout by mohla například ještě modelová kolejiště. „Prostor je tu i pro výuku tvorby železničních modelů nebo pořádání přednášek,“ doplnil Koutný. Muzeum bude přístupné vždy v sobotu od devíti do čtrnácti hodin.
Muzeum připravuje venkovní expozici
V železniční stanici v Hřebenech by mohlo vzniknout venkovní muzeum. Vybudovat ho plánují nadšenci ze Železniční společnosti M131.1, kteří o víkendu vůbec poprvé představili veřejnosti muzeum železniční trati Klingenthal – Kraslice – Sokolov. „Chceme muzeum v Kraslicích postupně rozšiřovat a součástí by mohla být i venkovní expozice v Hřebenech,“ řekl Robert Koutný, který stál u zrodu muzea železnice.
V Hřebenech by tak podle jeho slov mohly stát třeba drezíny, stará návěstidla a výhybky. „Už jsme dokonce požádali o odkoupení pozemků,“ poznamenal Koutný. Zajímá ho také, jaký bude osud tamní nádražní budovy, kterou již nynější železniční přepravce nevyužívá. „Doufáme, že se zachrání,“ přeje si Koutný. Mluví se o tom, že by ji mohla koupit obec Josefov a postarat se o její obnovu.
Trať, na kterou se Železniční společnost M131.1 zaměřila, nesla dříve název Kraslická trať. První vlaková souprava na ni vyjela v roce 1876. Právě tehdy byl dokončen úsek mezi Sokolovem a dnešní zastávkou Kraslice - předměstí. O deset let později byla dráha prodloužena do sousedního Německa. Propojení hranice přes Kraslický průsmyk přitom podle historiků bylo již od začátku hlavním cílem