logo

Železniční muzeum Kraslice

Muzeum Kraslické dráhy

logo

Motto: Poznej svět okřídleného kola

Hledáme spolupracovníka Účetní- ekonom/ekonomka více INFORMACÍ

  • Slovo ředitele potřetí
  • Slovo ředitele 2024
  • Slovo ředitele 2024
  • Slovo ředitele 2023
  • O nás
  • Muzeum
  • Historie muzea
  • Historie dráhy
  • Velodráha - ŠLAPADLO
  • Akce 2024
  • Děkujeme
  • Kontakt
  • Odkazy
  • Omluva
  • Informace

    Zajímavosti

    Fotografie

    Napsali o nás


    Provoz

  • Nové exponáty
  • Nové exponáty
  • Zakončení 13. sezony MKD
  • Start 13.sezony MKD
  • Internationaler Musikwinkel
  • Tisková zpráva IME
  • Musiwinkelhaus-návrh
  • Oslavy na Kraslické dráze se vydařily

    V závěru května letošního roku uplynulo již deset let od chvíle, kdy provoz na Kraslické dráze, tedy na regionální trati Sokolov–Kraslice, převzala společnost Viamont. Tato firma tehdy dostala trať v délce dvacet čtyři kilometrů (s příhraničním úsekem pak o tři a půl kilometru více) do pronájmu a stala se tak nejen provozovatelem dráhy, ale i dopravcem v osobní i nákladní dopravě. Kromě vlastní trati byly předmětem pronájmu od Českých drah i všechny budovy, pozemky a také trojice lokomotiv řady 714 a osm osobních vozů tehdejší řady Bix (nyní Btx 261).


    Pro úplnost si připomeňme, že úplně první vlak se žluto-černým logem společnosti vyjel 24. května 1998 přesně ve 4.18 hodin z Kraslic. Jeho strojvedoucím byl Lubomír Kotala, jako vlakvedoucí zde měl službu pan Jiří Nachmüller. Vlak nesl číslo 17003 a ve stanici Oloví, která leží v polovině trati, se křižoval s vlakem čísla 17000, který ze Sokolova vyjel o tři minuty později.


    Za deset let pod křídly Viamontu doznala trať mnoha změn. Na mnoha místech byl rekonstruován železniční svršek a zvýšena traťová rychlost až na šedesát kilometrů za hodinu. Došlo ke zjednodušení kolejového rozvětvení některých stanic, včetně vybudování nových nástupišť s výškou hrany 550 mm nad temenem kolejnice, která jsou potřebná pro provoz nízkopodlažních vlakových souprav. Změn doznalo i zabezpečení trati. Postupně byl zaveden zjednodušený provoz podle převzatého služebního předpisu ČD D3 v celé trati se sídlem dirigujícího dispečera nejprve v Oloví, potom ve Svatavě a nyní opět v Oloví.


    Nedlouho po převzetí trati, již v červnu 1998, obnovil soukromý dopravce po tříleté přestávce dopravu do zastávky Hraničná v blízkosti státní hranice se Spolkovou republikou Německo. Necelé dva roky poté dochází k rekonstrukci celého přeshraničního úseku, včetně výstavby nového mostu „Eiserne Brücke“ v Klingenthalu. Po více než padesáti letech, 28. května 2000, je obnovena mezinárodní doprava přímými vlaky zatím v úseku Zwickau–Kraslice. Později jsou tyto spoje prodlouženy až do Sokolova a o víkendech do stanice Karlovy Vary dolní nádraží či po Tepelské dráze až do Mariánských Lázní.


    K tomuto účelu má Viamont od německého dopravce Vogtlandbahn GmbH, který se stal později součástí britského koncernu Arriva, v pronájmu nízkopodlažní jednotky řady 654, známější pod obchodní značkou RegioSprinter. Zajímavostí těchto vozidel je, že jsou vybavena i pro městský tramvajový provoz a po kolejích pouliční dráhy ve Zwickau zajíždějí až do samého centra města. Oslavy desetiletého působení firmy Viamont na Sokolovsku se konaly deset let a týden poté – konkrétně v sobotu 31. května.


    Zvláštní vlak, vedený „Desirem“ řady 642, přivezl z Karlových Varů do Kraslic čestné hosty v čele s náměstkem ministra dopravy České republiky Emanuelem Šípem. Nebyl v Kraslicích poprvé. Měli jsme možnost se s ním setkat již na počátku roku 1995, kdy se ve funkci generálního ředitele Českých drah zúčastnil slavnostního zahájení provozu na první novodobé soukromě provozované dráze z Kraslic do Hraničné. Provoz zde byl tehdy zajišťován v součinnosti Města Kraslice a železničního spolku Klub M 131.1 Sokolov. Doprovázel ho jeho nezapomenutelný náměstek Jan Zenkl, který měl ke Kraslicím i ke Kraslické dráze velmi vřelý vztah a v našem úsilí nás podporoval. Obnovení přeshraniční dopravy, o které se tolik zasloužil, se již bohužel nedočkal…


    Ale vraťme se z historie do slavné poslední květnové soboty. Kromě obvyklých projevů očekával čestné hosty i další návštěvníky na kraslickém nádraží bohatý program. Vyhrávala karlovarská country kapela KV Expres a svoje umění předváděly mažoretky. Zejména děti si mohly prohlédnout vystavená hnací vozidla jak Viamontu, tak i německého Vogtlandbahnu, k prohlídce byly připraveny i kolejové mechanismy dceřiné společnosti Viamont DSP. Velkým lákadlem byla také možnost prohlídky Muzea Kraslické dráhy.


    Naši zatím rozpracovanou expozici navštívily desítky lidí. Věřím, že se k nám nepřišli pouze ochladit, vždyť venku bylo kolem třiceti a u nás příjemných asi šestnáct stupňů, řekl předseda Klubu M 131.1 Sokolov a také současně ředitel sokolovské divize a. s. Viamont Cargo Karel Mareček.


    Budování Muzea Kraslické dráhy začalo před dvěma lety v okamžiku, kdy sokolovským přátelům železnice byly nabídnuty prostory po bývalé celnici a úřadovně policie v budově stanice Kraslice. Když se naskytla možnost získat do pronájmu pro instalaci expozice vhodnější sousední budovu restaurace, využili jsme této možnosti. A tak jsme začali takřka od nuly. Po provedení nezbytných stavebních úprav, které zahrnovaly opravu střechy, opravy vnitřní fasády včetně vymalování, jsme instalovali část expozice věnované železniční infrastruktuře. Zpřístupnit muzeum pro veřejnost bychom chtěli v letních měsících letošního roku, uzavírá svou informaci inženýr Mareček.


    Expozice muzea je připravována za spolupráce s kolegy ze spřáteleného spolku Eisenbahnfreunde Klingenthal, který také „dodal“ některé exponáty. Podporu projevili, a to nejen příspěvky ve formě exponátů, také oba železniční dopravci působící v Karlovarském kraji – společnosti České dráhy a Viamont. Díky spolupráci všech těchto institucí tak vzniká vůbec první muzeum na území města Kraslice.


    Na své si při oslavách přišli i filmaři a fotografové. Po celý den měli možnost si vyfotit již zmíněnou jednotku Desiro, která během hezkého a příjemného dne obstarala několik párů pravidelných spojů mezi Kraslicemi a Sokolovem.


    Robert Koutný

    Železniční muzeum Kraslice

    Muzeum Kraslické dráhy

    Trať č. 145

    Otevřeno pouze v sobotu

    9:00 - 16:00 hod

    Otevírací doba je sezoní

    1.7.2024 - 5.10.2024


    Individuální otevření muzea lze domluvit

    602 203 548

    Vstupné:

    Děti 25,-Kč
    Dospělí 45,-Kč
    Rodinné 80,-Kč
    Senior Pas 35,-Kč
    Region Card ZDARMA

    GPS:50,331033 12,502690

    OMLUVA



    Povídání o dráze II 26.2.2024
    Poznej Krušnohoří 4.2.2024